Ayetel Kürsi’de Gizlenen Sır ve Hikmetler
Kürsi Bir Alemi Temsil Eder
Hazreti Ali’den (r.a.) rivayet olunmuştur. Peygamber Efendimiz (s.a.v.) şöyle buyururlar:
- Ayetel Kürsi’de Gizlenen Sır ve Hikmetler
- Kürsi Bir Alemi Temsil Eder
- İbni Mâce’den Bir Rivayet
- Allah’ın Emri Kürsi’ye İndiğinde
- Muhyiddin-i Arabi’ye (k.s.) Göre İlahi Emrin İnişi
- Ayetel Kürsi’nin Fazileti
- Ayetel Kürsi’de Yedi Kale Kuvveti Vardır
- Yetmiş Bin Melekle Nazil Olmuştur
- Kur’an’daki En Büyük Ayet
- Ayetel Kürsi Okumak Her Türlü Tehlikeden Korur
- Okuyan; Ölüm Olmasa Doğrudan Cennete Girerdi
- Şehit Nebiler Gibi Can Vermek
- Ayetel Kürsi Duası
- Arapça Metin:
- Okunuşu (Transliterasyon):
- Anlamı:
- Zalimin Dilini Bağlamak İçin Ayetel Kürsi
- Hastalıklara Şifa Olarak Ayetel Kürsi
- Duaların Kabul Edilmesi İçin Ayetel Kürsi
- Okunduğu Eve Büyücü ve Şeytanlar Giremez
- Sadece Okunduğu Evleri Değil Komşu Evleri de Korur
- Korumak İçin 70 Bin Melek Gönderilir
- Ayetel Kürsi’deki İsmi Azam
- Dilek ve Hacetleri Gerçekleştirir
- Kalp Gözünün Açılması İçin
- Mahlukatın İtaat Etmesi İçin
- Ledün İlmi İçin
- Ayetel Kürsi’yi Üzerinde Taşımak
- Ayetel Kürsi ile Cin Yakmak
- Ayetel Kürsi Okuyarak Cinniyi Yenen Sahabî
- Sabah Okuyana O Gün Kimse Zarar Veremez
- Zekâ ve Öğrenme Yeteneğinin Artması İçin
- Ayetel Kürsi’yi Her Gün Okumak
- Kaynakça
“Allah (c.c.) Kürsi’yi inciden yaratmıştır. Büyüklüğünü Cenab-ı Ecelli ve A’lâ’dan başka kimse idrak edemez.”
(Bkz. İmam Beyhakî, El-Esma ve’s-Sıfat, s. 362)
Diğer bir hadisi şerifte ise Peygamber Efendimiz (s.a.v.) şöyle buyuruyor:
“Yedi kat sema ve yedi kat yerler, Kürsi’nin yanında çöl ortasında bir halka gibidir.”
(Bkz. İbn Mâce, Mukaddime, 13)
İbni Mâce’den Bir Rivayet
İbni Mâce’nin (r. h.) aktardığına göre Peygamber Efendimiz (s.a.v.) şöyle buyururlar:
“Güneş’in nuru, Kürsi’nin nurunun yetmiş cüzünden bir cüzdür. Kürsi’nin nuru ise Arş’ın nurunun yetmiş cüzünden bir cüzdür. Hamele-i Arş (Arş’ı taşıyan melekler) arasında 140 tane hicab vardır. Bunların 70’i nurdan, 70’i ise karanlıktandır. Her hicabın arası 500 senelik mesafedir. Eğer Arş-ı Azam ile Kürsi’nin arasındaki hicablar olmasaydı, Kürsi’deki melekler Arş’ın nurundan yanarlardı.”
(Bkz. İbn Mâce, Mukaddime, 13)
Allah’ın Emri Kürsi’ye İndiğinde
Yedi kat sema ve yedi kat yerler, Arş’ın yanında kaybolur. Örneklendirmek gerekirse, Arş-ı Azam âdeta Cenab-ı Ecelli ve A’lâ’nın sarayı gibidir. Emri oradan verir. Emr-i İlahi Kürsi’ye indiğinde, mermer üzerine düşen ağır bir zincirin çıkardığına benzer bir ses duyulur. Kürsi’deki melekler, Allah Teala’nın emrinin azametinden ve o sesin şiddetinden bayılırlar. Ayıldıklarında Arş’taki meleklere, “Rabbimiz ne emir buyurdu?” diye sorarlar. Onlar da cevaben, “Hakkı ve doğruyu emir buyurdu” derler.
Cenab-ı Allah’ın emri oradan Sidre-i Münteha’ya, oradan da yedinci kat semaya gelir. Böylelikle semaları teker teker geçerek dünyaya iner. İmam Şarani Hazretleri’nin (k.s.) ifadesine göre; şayet emr-i ilahi semalara uğramadan doğrudan dünyaya inseydi, azamet ve şiddetinden dolayı tüm mahlûkat helak olurdu.
Muhyiddin-i Arabi’ye (k.s.) Göre İlahi Emrin İnişi
Muhyiddin-i Arabi Hazretleri buyurur ki, emr-i ilahi beş yerden iner:
- Kalem-i Ala: Buradan farzlar iner.
- Levh-i Mahfuz: Buradan menduplar iner.
- Arş: Buradan haramlar iner.
- Kürsi: Buradan mekruhlar iner.
- Sidretü’l-Münteha: Buradan helal ve mubah hükümler iner.
Ayetel Kürsi’nin Fazileti
Resulullah (s.a.v.) şöyle buyurur:
“Bir Ayetel Kürsi okumak, bin ayet okumaya bedeldir.”
(Bkz. Tirmizî, Fezâilü’l-Kur’an, 2)
Yine Resulullah Efendimiz (s.a.v.), Ka’b’a (r.a.) hitaben:
“Yâ Ebâ Münzir! Kur’an-ı Kerim’in ayetleri içinde hangisi daha büyüktür?” diye sorar. Ka’b (r.a.) “Allah ve Resulü daha iyi bilir.” der. Resulullah (s.a.v.) aynı soruyu tekrar sorunca, Ka’b (r.a.), Ayetel Kürsi’yi okur. Bunun üzerine Efendimiz (s.a.v.), mübarek ellerini Ka’b’ın göğsüne koyarak “Bu ilim sana afiyet olsun…” buyururlar.
(Bkz. Müslim, Müsâfirîn, 258)
Başka bir hadisi şerifte:
“Bir mümin Ayetel Kürsi’yi okursa, Allah Teala kabirlerini aydınlatır, genişletir ve okuyana büyük ecir verir. Her harfi için bir melek yaratılır. Bu melekler, kıyamete kadar onun için istiğfarda bulunurlar.”
(Bkz. Ebu Nuaym, Hilyetü’l-Evliyâ, c.4, s. 237)
Yine Resulullah Efendimiz (s.a.v.) buyurur ki:
“Muhakkak Ayetel Kürsi’nin bir lisanı vardır. Bir mümin Ayetel Kürsi’yi okuduğunda o ayet, Arş’ın altında secdeye kapanır ve kendisini okuyanın affolunmasını ister.”
(Bkz. Taberanî, el-Mu’cemü’l-Kebîr, c.20, s. 135)
Ayetel Kürsi’de Yedi Kale Kuvveti Vardır
Peygamber Efendimiz (s.a.v.) bir hadisi şeriflerinde:
“Ayetel Kürsi’de yedi kale kuvveti vardır.” buyurmuştur.
(Bkz. Ebû Yûsuf, Faziletü Ayeti’l-Kürsi)
Samimi bir niyetle bir kez okunması bile yedi kale iç içe geçmiş gibi kişiye manevi bir korunak sağlar. Daha fazla okuyanın neler kazanabileceğini tahmin etmek mümkündür.
Yetmiş Bin Melekle Nazil Olmuştur
Peygamber Efendimiz (s.a.v.) buyururlar ki:
“Bu ayeti kerime öyle bir hikmete, esrara sahiptir ki Resulullah’a (s.a.v.) 70 bin melek eşliğinde nazil olmuştur.”
(Bkz. Bezzar, Müsned, no: 892)
Kur’an’daki En Büyük Ayet
Peygamber Efendimiz (s.a.v.) bir başka hadislerinde:
“Kur’an’da en büyük ayet, Ayetel Kürsi’dir. Kim onu okursa Allah (c.c.) ona bir melek gönderir. Ertesi gün tekrar okuduğu saate kadar o kişinin hasenatını yazar, seyyiatını yok eder.”
(Bkz. Nesâî, Amelü’l-Yevm ve’l-Leyle, no: 100)
Ayetel Kürsi Okumak Her Türlü Tehlikeden Korur
Namazdan önce okunduğunda namazın huşu ve huzur içinde geçmesine vesile olur. Şeytan, namaz kılan kişiye vesvese vermeye yaklaşamaz. Okuyanı; Allah, bütün kaza, bela, tehlike ve şeytanın şerrinden korur. Zira hadisi şeriflerde, şeytanın yetmiş türlü hilesi olduğu; bunlara karşı Allah’a sığınıp Peygamber Efendimiz’in (s.a.v.) öğrettiği duaları okuyarak imanımızı muhafaza etmemiz gerektiği bildirilmiştir.
Okuyan; Ölüm Olmasa Doğrudan Cennete Girerdi
Başka bir hadisi şerifte:
“Her kim farz namazlardan sonra Ayetel Kürsi’yi okursa, diğer namaza kadar Cenab-ı Ecelli ve A’lâ’nın koruması altındadır.”
(Bkz. Taberânî, el-Mu’cemü’l-Kebîr, c.20, s. 212)
Bir diğer rivayette ise:
“Her kim farz namazlardan sonra Ayetel Kürsi’yi okursa, ölüm olmasaydı doğrudan cennete girerdi.”
(Bkz. Nesâî, Sünen, c.2, s. 195)
Şehit Nebiler Gibi Can Vermek
Ebu Ümame’den (r.a.) rivayet edildiğine göre Resulullah (s.a.v.) buyururlar ki:
“Bir mümin, beş vakit namazdan sonra Ayetel Kürsi’yi okursa Cenab-ı Hak, savaş meydanında şehit olmuş nebilerinin canını aldığı gibi bu müminin canını da kendi yed-i süretinde alacaktır. Eğer bir kimse sabah ve akşam okumaya devam ederse, kıyamet günü melekler ‘Ya Rabbi! Bu kulun ölmedi. Biz onu dünyada hiç görmedik’ diyeceklerdir.”
(Bkz. İbn Hacer el-Askalânî, Mukaddime, s. 62)
Ayetel Kürsi Duası
Arapça Metin:
اَللَّهُمَّ إِنِّى أُقَدِّمُ إِلَيْكَ بَيْنَ يَدَىْ كُلِّ نَفَسٍ وَ لَمْحَةٍ وَلَحْظَةٍ وَ طَرْفَةٍ يَطرِفُ بِهَا أَهْلُ السَّمَاوَاتِ وَ أَهْلُ الْاَرْضِ وَكُلِّ شَىْءٍ هُوَ فِى عِلْمِكَ كَائِنٌ اَوْقَدْ كَانَ أُقَدِّمُ إِلَيْكَ بَيْنَ يَدَىْ ذَلِكَ كُلِّهِ
Okunuşu (Transliterasyon):
Allahümme innî ükaddimü ileyke beyne yedey külli nefesin ve lemhatin ve lahzatin ve tarfetin yatrifü bihâ ehlüs-semâvâti ve ehlül ard, ve külli şey’in hüve fî ilmike kâinün ev kad kâne. Ükaddimü ileyke beyne yedey zâlike küllih.
Anlamı:
“Allah’ım! Ben, Sana her nefes, her an ve her saniye; gök ve yer ehlinin her göz açıp kapayışından (faydalandıkları) gibi ve ilminde olacağını bilip de şu an mevcut olan ya da geçmişte veya gelecekte var olacak her şeyden evvel, Ayetel Kürsi’yi takdim ediyorum.”
Bu duayı ettikten sonra Ayetel Kürsi’yi sonuna kadar okuyan kişi için Peygamber Efendimiz (s.a.v.) şöyle buyurur:
“O kimsenin gece ve gündüz her saatinden bana 70 milyon hasene (sevap) yükselir. İsrafil (a.s.), Sur’a üfleyinceye kadar melekler onun sevabını yazmakla meşgul olurlar.”
(Bkz. İmam Buni, Mecmua-i Ahzab, s. 211)
Zalimin Dilini Bağlamak İçin Ayetel Kürsi
Bir kimse, haksızlık yapmasından korktuğu zalimin yanına giderken:
- Ayetel Kürsi’yi okuyup,
- Ardından şu cümleyi eklerse:
“Ya Hayyü, ya Kayyum, ya Bedî‘as-semâvâti ve’l-ard, yâ Zel-Celâli ve’l-İkrâm… Ya Rabbi, bu ayet-i kerime ve içindeki esma-i ilahinin hürmetine, bu zalimin dilini bağla, ağzını kilitle. Hakkımda iyilikten başka bir şey konuşmasın.”
Allah’ın izniyle, o zalim kimse dilsiz kalmış gibi konuşamaz ve zarar veremez.
Hastalıklara Şifa Olarak Ayetel Kürsi
Kalp ağrısı, nefes darlığı, ciğer ve karın ağrıları gibi rahatsızlıklarda; Ayetel Kürsi temiz bir tabağa üç defa yazılır, yazı suyla silinip içilir. İçilirken de “Şu hastalıktan kurtulmak niyetiyle içiyorum” denirse Allah (c.c.) şifa ihsan eder.
Duaların Kabul Edilmesi İçin Ayetel Kürsi
Bir kimse, cuma günü ikindi namazından sonra ıssız bir yerde 17 defa Ayetel Kürsi okursa, daha önce kendinde bulunmayan haller görür ve o an dua ederse duası kabul olur.
Okunduğu Eve Büyücü ve Şeytanlar Giremez
Resulullah (s.a.v.) buyuruyor:
“Kim evden çıkarken Ayetel Kürsi’yi okursa, evine dönene kadar Allah’ın himayesindedir. Okunan eve otuz gün şeytanlar giremez, kırk gün boyunca da sihirbaz erkek ve kadınlar oraya uğrayamazlar.”
(Bkz. Deylemî, Firdevsü’l-Ahbâr, c.5, s. 475)
Sadece Okunduğu Evleri Değil Komşu Evleri de Korur
Peygamber Efendimiz (s.a.v.), Hz. Ali’ye (r.a.) hitaben buyurur:
“Yâ Ali! Ayetel Kürsi’yi çocuklarına, eşlerine ve komşularına öğret. Bundan daha büyük bir ayet indirilmemiştir. Bir kimse, yatacağı vakit okursa Allah (c.c.), okuyan kişinin kendisini, komşusunu, komşusunun komşusunu ve etrafındaki evleri her türlü fenalıktan emin kılar. Sözlerin efendisi Kur’an’dır. Kur’an’ın efendisi Bakara suresidir. Bakara suresinin efendisi de Ayetel Kürsi’dir.”
(Bkz. İmam Mâlik, Muvatta, c.2, s. 986)
Korumak İçin 70 Bin Melek Gönderilir
Bir mümin evinden çıkarken veya düşmanından, yırtıcı hayvandan korktuğu zaman Ayetel Kürsi okuyursa; Allah Teala ona yetmiş bin melek görevlendirir, bu melekler onu korur ve istiğfar ederler. Eve dönerken tekrar okursa, Cenab-ı Hak ondan fakirliği kaldırır.
Ayetel Kürsi’deki İsmi Azam
Hazreti Ali (r.a.) der ki:
“Bedir Savaşı’nda Resulullah’ın (s.a.v.) yanına gittim. Secde hâlinde sürekli ‘Ya Hayyü ya Kayyum…’ diye zikrediyordu. Başka bir şey söylemiyordu. Savaş boyunca yanına defalarca gidip geldim; sürekli bu zikre devam ettiğini gördüm. Allah, bu dua sayesinde bizi zafere erdirdi.”
(Bkz. İbn Kuteybe, Te’vîlü Muhtelifi’l-Hadîs, s. 114)
İbni Abbas (r.a.) ise şöyle der:
“Allah’ın en büyük isimleri ‘Ya Hayyü ya Kayyum’dur. Eğer daha büyük bir isim olsaydı, Resulullah (s.a.v.) onu zikrederdi.”
(Bkz. İmam Gazali, El-Maksadü’l-Esna, s. 45)
Dilek ve Hacetleri Gerçekleştirir
Sıkıntılı hâllerde, özellikle gece yarısı kıbleye dönük şekilde 170 kez okuyan kişinin bütün dileklerine Allah Teala icabet eder.
Kalp Gözünün Açılması İçin
Muhyiddin-i Arabi (k.s.) der ki:
“Kim gece ve gündüz bin defa okur ve buna kırk gün devam ederse, Allah’a yemin ederim ki ruhaniyeti inkişaf edip kalp gözü açılır. Melekler o kişiyi ziyaret eder ve her muradına nail olur.”
(Bkz. İbn Arabi, Fütûhât-ı Mekkiyye, c.2, s. 527)
Mahlukatın İtaat Etmesi İçin
Muhyiddin-i Arabi, Saduddin Taftazani ve İmam Buni şu bilgiyi aktarırlar:
“Bir kimse harflerinin adedi kadar (170 defa) ya da mürsellerin adedi (313 defa) okursa, göklerdeki ve yerdeki tüm mahlûkat, Allah’ın izniyle o kimseye itaat eder. Düşmanları ne dilleriyle ne de elleriyle kendisine zarar verebilir.”
(Bkz. İmam Buni, Şemsu’l-Maarif, s. 312)
Ledün İlmi İçin
Bir kimse günde 18 defa okursa, Allah (c.c.) o kulun kalbini tevhid nuruyla ihya eder; ledün ilmi ve hikmetle doldurur, rızkına bolluk verir, şerefini yükseltir.
(İmam Buni, Esrâr-ı Müfîde, s. 44)
Ayetel Kürsi’yi Üzerinde Taşımak
Bir kimse Ayetel Kürsi’yi yazıp üzerinde taşırsa, Allah’ın izniyle her türlü musibetten, kaza ve beladan emin olur. Gece gezinen şeytan ve cinlerin şerrinden korunur.
Ayetel Kürsi ile Cin Yakmak
İmam Gazali, İmam Kuteybe’den, o da Beni Ka’b’dan bir şahıstan şöyle nakleder:
“Hurma satmak için Basra’ya gittim. Kimsesiz ve viran bir ev kiraladım. Evin sahibi bana ‘Bu evde ifrit denilen kâfir bir cinni var. Gireni helak eder’ dedi. Ben ‘Allah beni o cinniden korur’ deyip evi kiraladım. Gece oldu; simsiyah, ateş gibi bir varlık üzerime doğru geldi. Ayetel Kürsi’yi okumaya başladım. Ben okudukça o da benimle birlikte kelime kelime okuyordu.
‘وَلَا يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ’
kısmına geldiğimde (yani ‘Ve lâ yeûdühû hıfzuhümâ ve Hüve’l-Aliyyü’l-Azîm’ demeye devam ettiğimde) cin benimle birlikte okuyamadı ve karanlık içerisinde kayboldu. Ertesi sabah, cinninin yok olduğu yerde yanmış bir parça kül gördüm. Gaipten gelen bir ses duydum: ‘Sen o kâfir cinniyi yaktın.’ ‘Ne ile?’ diye sordum. ‘وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ kısmını tekrar tekrar okuyarak yaktın.’ dendi.”
(Bkz. İmam Gazali, İhyâ’u Ulûmiddîn, c.1, s. 321)
Ayetel Kürsi Okuyarak Cinniyi Yenen Sahabî
Abdullah İbni Mesud’dan (r.a.) rivayet edilmiştir:
Resulullah’ın (s.a.v.) ashabından bir sahabi, bir cin ile kavgaya tutuştu. Sahabi cini yere vurup mağlup etti. Cinni ona, “Sen bilekleri ince, küçük cüsseli bir insansın, ben ise kuvvetliyim. Nasıl beni yenebiliyorsun? Yine karşılaşacağız; eğer yine yenilirsem sana menfaati dokunacak bir sır vereceğim.” dedi.
İkinci kavgada da sahabi onu yendi. Cinni, “Sen Ayetel Kürsi’yi mi okuyorsun?” diye sordu. Sahabi de “Evet, okuyorum.” dedi. Cinni: “İşte bu ayetin okunduğu eve şeytan giremez. Dayak yiyen bir eşeğin kaçtığı gibi kaçar.” dedi.
(Bkz. Ebû Dâvud, Sünnet, 17)
Sabah Okuyana O Gün Kimse Zarar Veremez
Hazreti Ömer (r.a.) şöyle buyurur:
“Bir kimse sabahleyin yatağından kalktığında Ayetel Kürsi’yi bir defa okur ve her okuyuşunda elleriyle etrafını sekiz yönden (ön, arka, sağ, sol, alt, üst, iç, dış) kuşatırsa, o gün ona hiçbir kimse hiçbir zarar veremez. Evinin önünde kıyamet kopsa ruhu duymaz. Maddi ve manevi ne kadar güçlendiğini kendisi tecrübe edecektir.”
(Nakledilmiştir: İmam Suyûtî, el-Hâvî li’l-Fetâvî, s. 295)
Zekâ ve Öğrenme Yeteneğinin Artması İçin
Kişi, şerrini gideremediği bir durumda veya anlayış, kavrama zorluğu çekiyorsa Ayetel Kürsi’yi okumaya devam etsin. İmam Buni (k.s.) der ki:
“Aklın ve fehmin (anlama, kavrama, öğrenme) gelişmesi için bir miktar suya 50 defa okunup içilirse, Allah Teala aklını ve fehm kabiliyetini ziyadeleştirir.”
(Bkz. İmam Buni, Esrâr-ı Hurûf, s. 89)
Ayetel Kürsi’yi Her Gün Okumak
Bir kimse bu sure-i şerifi günde 100 defa okursa, kendisinde ruhani haller zuhur eder. Resul-i Ekrem (s.a.v.), ashabına şöyle buyurmuştur:
“Yatağına geldiğin vakit Ayetel Kürsi’yi oku. Allah Teala, sabaha kadar seni şeytanın şerrinden koruyacak bir melek görevlendirir.”
(Bkz. Buhârî, Vekâlet, 10)
Kaynakça
- İmam Mâlik, Muvatta
- İbn Mâce, Sünen
- Tirmizî, Fezâilü’l-Kur’an
- Nesâî, Amelü’l-Yevm ve’l-Leyle
- Bezzar, Müsned
- Taberânî, el-Mu’cemü’l-Kebîr
- İmam Gazali, İhyâ’u Ulûmiddîn; El-Maksadü’l-Esna
- Muhyiddin-i Arabi, Fütûhât-ı Mekkiyye
- İmam Buni, Şemsu’l-Maarif; Esrâr-ı Hurûf; Mecmua-i Ahzab
- İbn Kuteybe, Te’vîlü Muhtelifi’l-Hadîs
- Deylemî, Firdevsü’l-Ahbâr
- Ebû Yûsuf, Faziletü Ayeti’l-Kürsi
- Buhârî, Sahih
- İmam Suyûtî, el-Hâvî li’l-Fetâvî
Bu rivayetlerin, dua ve ayetlerin hikmetlerini hakkıyla bilen yalnızca Cenab-ı Hak’tır. Ayetel Kürsi okumak, tefekkür ve teslimiyetle yapılırsa, her türlü manevi feyiz ve bereketin anahtarı haline gelir. Allah Teala, bu mübarek ayeti hakkıyla okuyabilmeyi ve onun sırlarından istifade edebilmeyi cümlemize nasip eylesin. Amin.
Views: 28